Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Voikukkaöljy

Olen pitkin talvea ja kevättä tutkiskellut ja lueskellut miten voisi hyödyntää luonnosta saatavia kasveja. Tai eniten ovat rikkaruohot olleet mielenkiinnon aiheena. Luin täältä ohjeen voikukkavoiteeseen ja siihen käytettiin itse tehtyä voikukkaöljyä.

Tämmöisen kasan keräsin.

Kävin poimimassa voikukat vanhempien pihalta. Piti hyvissä ajoin sanoa että ruohoa ei saa leikata ennen kun olen ehtinyt kerätä oman osuuteni. Isä taisi olla ihan iloinen kun sai luvan siistiä pihanurmen :D

Kukat silputtuna purkissa. Oikeasti ihan kauniin näköistä :)

Nypin pois pikkuhyönteiset ja paloittelin kukinnot. Kurkkupurkki sai uuden käyttötarkoituksen. Päälle kaadoin noin litran rypsiöljyä. Olen ollut niin mielissäni kun huomasin että lähimarketin edullisin rypsiöljy on tuotettu täällä kotipaikkakunnalla, muutan kilometrin päässä kodistani. Nyt pitää vaan odottaa että öljy tekeytyy. Purkki saa seistä keittiössä, ikkunan ääressä. Öljy säilyy vuoden jos sitä säilyttää esim. jääkaapissa viileässä.

Tässä kukat kylpevät kullankeltaisessa öljyssä.

3 kommenttia:

  1. Piti oikein käydä lukemassa mihinkä öljyä joi käyttää. Taas minulle tuli mieleen vaan syömiseen.

    VastaaPoista
  2. Ihanan näköistä! Minä tykkään voikukista ja tuo näyttää niin kesäiseltä!

    Tänään muuten ensimmäistä kertaa sitten suolasaippuapostauksen näkyi Blogilistallani blogigi päivittyneenä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että näkyy. En yhtään löytänyt mitä häikkää siinä oli. Voikukat on ihania vaikka suurin osa ei tykkää niistä kun ne leviävät niin nopeasti. Minä taas mietin että jos olisi istuttanut ruukkuun. Saa kauniin kukan ja ilmaista salaattia ;)

      Poista